Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Volgens summit strive
Sinds onze oprichting is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een vanzelfsprekend onderdeel binnen onze bedrijfsvoering en cultuur.
Als actieve investeringsmaatschappij, staan wij midden in de maatschappij. Wij kijken niet alleen naar aandeelhouders, maar naar alle stakeholders rondom een onderneming. Als gevolg daarvan hebben niet alleen de mens en haar ontwikkeling, maar ook de samenleving als geheel, naast het behalen van winst, een centrale plek binnen ons bedrijf. Het is onze core business, onze passie én onze verantwoordelijkheid.
Middels deze beleidsverklaring geeft de directie van Summit Strive haar visie en beleid weer ten aanzien van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Wij zien het als onze taak om de inhoud van deze verklaring en programma in acht te nemen en eenduidig kenbaar te maken bij onze medewerkers, klanten, leveranciers en andere stakeholders.
Begripsbepaling
Voor ons betekent MVO: “Het bewust richten van de ondernemingsactiviteiten op waardecreatie op langere termijn in de drie dimensies People, Planet en Profit, gecombineerd met de bereidheid de dialoog met de samenleving aan te gaan.”
Deze 3 P’s (Triple P benadering) zijn binnen ons bedrijf en onze bedrijfsvoering terug te vinden in de vier deelgebieden: Bedrijfsethiek, Medewerker ontwikkeling, Duurzaamheid en Maatschappelijke ontwikkeling.
Bedrijfsethiek
Onder Bedrijfsethiek verstaat Summit Strive het maken van morele keuzes in haar handelen en op een respectvolle manier omgaan met haar mensen, klanten en omgeving. Allereerst komt dit tot uiting in de eerlijke manier waarop Summit Strive de markt betreedt. Summit Strive respecteert de wet- en regelgeving en algemeen geldende normen en waarden, heeft oog voor de behoeften van en is transparant in haar communicatie en het maken van afspraken met klanten, leveranciers, medewerkers en andere belanghebbenden. Zo probeert Summit Strive het maatschappelijk verantwoord ondernemen ook te bevorderen door hierover met ketenpartners in gesprek te gaan. Ook houden we rekening met de effecten die haar activiteiten hebben op de sociale en natuurlijke omgeving en is ze gericht op volledige en heldere informatieverstrekking naar derden.
Een belangrijke plek in de organisatie van Summit Strive is ingeruimd voor het onderwerp kwaliteit. De ontwikkelingen in het bedrijfsleven gaan in een razend tempo en het vereist een topprestatie om bij te blijven. Omdat Summit Strive die topsporter wil zijn die op kop loopt, blijven we onze medewerkers trainen om een hoge kwaliteit ook op lange termijn te kunnen waarborgen. Ook hebben wij hiertoe onze procedures gestandaardiseerd en kwaliteitseisen vastgelegd.
Van alle Summit Strive medewerkers wordt verwacht dat zij vertrouwd zijn met de ethische normen en het beleid van het bedrijf en zich volledig inzetten om ervoor te zorgen dat de normen van dit beleid consequent in de dagdagelijkse activiteiten in praktijk worden gebracht.
Medewerker ontwikkeling
Onder Medewerker ontwikkeling verstaat Summit Strive allereerst het creëren van een gezonde, goede en veilige werkomgeving voor haar werknemers. We geloven dat geen enkele zakelijke activiteit zo urgent of belangrijk is dat deze op onveilige wijze mag worden uitgevoerd. De doelstelling van Summit Strive is het verzuimcijfer op nul te brengen en zich in te zetten voor continue verbetering van de procedures m.b.t. gezondheid en veiligheid. Het is een voortdurend proces dat voortdurende training vereist.
Daarnaast investeert Summit Strive veel in een ontspannen en positieve werksfeer door regelmatig teambuildinguitjes (minimaal vier keer per jaar) te organiseren, te informeren naar en op de hoogte te blijven van de thuissituatie van iedere medewerker en goede en duidelijke arbeidsvoorwaarden aan te houden. Op een positieve manier probeert Summit Strive haar medewerkers te stimuleren in en te betrekken bij het werk, het bedrijf, zijn relaties en de bedrijfsvoering en behaalde successen met elkaar te delen. Omdat veel medewerkers op locatie werken, houden wij een maandelijkse company meeting om het personeel van elkaars bezigheden op de hoogte te houden. Daarnaast communiceert Summit Strive op een open en eerlijke manier over haar beleid, toekomstplannen en eventuele koerswijzigingen. Dit alles met als doel om een eenduidige bedrijfscultuur te creëren waarin onze medewerkers zich kunnen herkennen en zich thuis zullen voelen.
Tot slot verstaat Summit Strive onder Medewerker ontwikkeling het bieden van kansen aan haar werknemers door zich via cursussen zowel op professioneel als op persoonlijk gebied te ontplooien. Zo worden onze consultants regelmatig getraind en getest in de voor hen belangrijke aandachtsgebieden en hebben wij een eigen opleidingstraject dat zowel intern als extern kwalitatief hoogwaardige opleidingen verzorgt. Ook hanteren we een zogenaamd diversiteitsbeleid als het gaat om onze medewerkers en bieden we eveneens kansen aan minderheidsgroeperingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk begrip binnen de organisatie van Summit Strive. Zo streven we ernaar om letterlijk een goede buur te zijn en onze invloed op het milieu te minimaliseren. Niet meer dan logisch dat we indertijd gekozen hebben voor een met weinig filedruk en goed met diverse openbaar vervoersmogelijkheden bereikbare kantoorlocatie. Alle activiteiten worden hier uitgevoerd met erkenning van de verantwoordelijkheden van Summit Strive tegenover het natuurlijke milieu waarin we leven en werken waarbij we ons houden aan alle geldende plaatselijke wetten, regels en afspraken. Metingen van belangrijke milieu-invloeden zoals energie- en waterverbruik en uitstoot van vaste afvalstoffen onderstrepen onze aanpak in het voorkomen van schade aan het milieu.
Energiebesparende maatregelen als het kiezen voor groene stroom daar waar mogelijk, het aanbrengen van isolatie en energiezuinige materialen, apparatuur en verlichting in het gebouw en het bewust omgaan met onze energiebronnen passen hier uitstekend bij. Daarnaast heeft Summit Strive haar kantooromgeving ingericht om het nieuwe werken voor haar medewerkers mogelijk te maken (denk aan thuis- en telewerken, flexplekken en verruimde werktijden). Ook proberen we het duurzaamheidsbewustzijn onder ons personeel te bevorderen door afvalscheiding, telefonische vergaderingen en carpoolen naar een gezamenlijk project of klant te stimuleren.
Daar waar het mogelijk is, zullen wij het bovendien niet nalaten om te kiezen voor duurzame alternatieven. Zo kijken we kritisch naar verpakkingsmaterialen en transportdragers en proberen we ons afval of afgekeurde producten te minimaliseren of op zijn minst hergebruiken. Ook koopt Summit Strive bij voorkeur duurzame (kantoor)materialen en diensten in met een milieu of sociaal keurmerk en zijn wij lid van MVO Nederland. Door onze medewerkers, relaties en leveranciers zoveel mogelijk in onze nabijheid te zoeken en met onze ketenpartners na te denken over duurzame alternatieven, proberen we onze goederen- en dienstenstroom op verantwoorde wijze te beheersen.
Maatschappelijke ontwikkeling
Bij Maatschappelijke ontwikkeling staat voor Summit Strive de relatie met haar directe omgeving centraal en voelen we een verantwoordelijkheid om op een bewuste wijze met de sociale en natuurlijke omgeving om te gaan. Zo onderhouden we de relatie met onze buren door het organiseren van open dagen, leveren we een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van het vakgebied en de overdracht van kennis aan anderen die het vak willen leren en participeren we in lokale en regionale ondernemersverenigingen.
Om de lokale gemeenschap te laten delen in het welzijn dat Summit Strive genereert, doneert Summit Strive jaarlijks aan een reeks zorgvuldig geselecteerde goede doelen.